Mladé talenty přišly o velký vzor. Zemřela umělecká vedoucí Dismančat Jana Franková Doležalová
Velká ztráta lidská i profesní. Ve věku 54 let náhle zemřela Jana Franková Doležalová, umělecká vedoucí legendárního Dismanova rozhlasového dětského souboru. Českému rozhlasu to potvrdila její rodina.
Jana Franková Doležalová působila nejen v Dismanově rozhlasovém dětském souboru, byla herečkou, autorkou, režisérkou a redaktorkou.
Rozloučení s Janou Frankovou Doležalovou proběhne při bohoslužbě v chrámu Narození Panny Marie v Želivě v sobotu 26. června 2021 v 16:00.
Vystudovala obor herectví na DAMU, jako herečka byla v angažmá v Realistickém divadle a Divadle za branou II., hrála v Divadle U stolu a Divadle Dagmar. S Českým rozhlasem spolupracovala od začátku 90. let jako interpretka i autorka scénářů. Učila na různých typech škol. Režijně vedla Nezávislé podšafranické divadlo. Jako externí pedagog DAMU učila herectví na Katedře výchovné dramatiky.
V roce 2015 převzala vedení Dismanova rozhlasového dětského souboru. Stala se tak čtvrtou vedoucí souboru od jeho vzniku v roce 1935.
Dismančetem byla řada slavných osobností
Dismanův rozhlasový dětský soubor založil v roce 1935 učitel, rozhlasový režisér a dramaturg Miloslav Disman. Více o souboru se dočtete webu DRDS.
Děti prostřednictvím tvorby divadelních představení, natáčení nebo zážitků nahlížejí na svět okolo sebe. Učí se základům herecké a rozhlasové práce – dobře mluvit, hýbat se, pracovat s textem, zpívat, umět zacházet s rozhlasovou technikou, spolupracovat mezi sebou navzájem a mnohé jiné. Souborem prošla řada významných osobností uměleckého světa: Marek Eben, Tomáš Töpfer nebo Václav Postránecký a mnozí další.
DRDS pravidelně hraje v Praze i na zájezdech a účastní se mnoha kulturních a benefičních akcí. Děti natáčejí literárně – dramatické pořady a reportáže. Soubor spolupracuje s pražskými i mimopražskými divadly, uměleckými agenturami, uměleckými školami, dabingovými a televizními studii.
Dismančata účinkují v rozhlasových hrách, natáčejí reportáže, hostují v divadlech a věnují se dabingu. Přesto Miloslav Disman nechtěl, aby soubor byl jen líhní a zásobárnou talentů pro rozhlas, televizi nebo film. Jeho hlavním záměrem bylo děti vést k tvořivosti, rozhledu, povědomí o našich kulturních a historických kořenech. Vychovávat v tom nejlepším slova smyslu.