Reportéři, režiséři, psanci i filmaři. Co všechno jsme letos dělali na ateliérech?

3. říjen 2025

Redakce jely na plné obrátky, filmaři nestíhali přetáčet pásy, fotografové a výtvarníci strávili celý tábor s rukama od barev. I letos se Dismančata na ateliérech nezastavila a ze společného snažení vznikla řada parádních výstupů. Pojďme si je projet jeden po druhém.

Ateliér TRHAČ (Tělo, rytmus, hlas a čtení)

Letos jsme se v hudebně rytmickém ateliéru s Magdou a Johankou nechali inspirovat příběhy z dětských knih. Četli jsme si z knížky Artura Lobela Pan Sova a také kouzelný příběh Maurice Sendaka Tam, kde žijí divočiny. Příběhy se nám staly inspirací k vlastní hudebně rytmické improvizaci. S pomocí nástrojů z Orffova instrumentáře, ale i z přírodnin, které jsme našli kolem sebe, jsme vytvářeli zvuková prostředí. Nakonec jsme vytvořili celý svět zlobivého Maxe a Divočin. Společné tvoření jsme si moc užili!

Filmodokumentí ateliér

Na filmodokumentím ateliéru se točily krátké dokumentární nebo reportážní filmy. Někteří stihli natočit i krátkou grotesku. Všechny děti si ke svým filmům psaly scénáře, malovaly storyboardy, točily záběry na foťáky a sestříhaly filmy v postprodukci. Vznikly tak tři hotové filmy. Rozdělané snímky s dětmi rádi dotáhneme, budou-li mít o to zájem.

Chatka č. 3

Krabicový lup

Mravenec

Rejžovací ateliér

Nenašli jsme zlatý důl v okolí Rakovníka. Místo rýžovacích pánví jsme v rukách drželi papíry. Zlaté valounky jsme hledali mezi řádky. 

Nořili jsme se do textů, mluvili jsme o divadle, hodně jsme četli a povídali si. A povídali si o tom, co jsme přečetli. Vymýšleli jsme vlastní koncepce, scénografii, někteří dokonce zkoušeli napsat vlastní dialogy. A nakonec si také každý zkusil v prostoru zrežírovat vybranou situaci z jedné z rozebraných her. A různá zákoutí tábora se na chvíli proměnila v malá jeviště.

Hudební ateliér

Naším cílem bylo, aby si děti prošly celý proces tvorby tracku od A do Z. Naše skupinka si vyzkoušela všechno od psaní textu, přes skládání samotné hudby, až po nahrávání a produkování. Výsledkem je krátká akustická písnička o dospívání.

MÁM RÁD MÜSLI je výstřižkem z patnáctiminutového záznamu, během kterého jsme pracovali s looperem, syntetizérem a perkusemi.

Hamaka i bossa_2 jsou tracky, které vychází z multiinstrumentálního jamu (shakery, dřívka, bicí, djembe, kytara, hlas), který byl nahráván. Dále jsme toto audio použili jako sample a společně s dětmi z něj udělali dva "remixy".

Fotovýtvarný ateliér

Fotovýtvarný ateliér už je na táboře po několikáté a vždy se snažíme, aby děti měly prostor jak tvořit podle vlastní představivosti, tak si zkusit různé techniky. I letos jsme se učili fotit portrét a krajinu, nebo nakreslit postavu. Tentokrát jsme si však zkusili dokonce malovat na plátno akrylovými barvami a vytvářeli jsme rekvizity do fotokoutku na oslavu dismaňácké devadesátky v Arše+. Zkoušeli jsme i origami, někteří dokonce zvládli vyrobit i dinosaura. Nezůstávali jsme jen v místnosti - chodili jsme ven hledat vhodná místa na focení, zkoušeli zachytit dění na táboře a pracovali se světlem a stínem. Děti si tak během tábora vyzkoušely různé fotografické i výtvarné techniky a odvezly si domů nejen hotové práce, ale i nové zkušenosti. Hurá!

Dismančata vyrobila dekorace pro fotokoutek v Arše+

Psanecký ateliér

Redakci našich táborových novin měli letos na starosti Filip a Lukáš. 

Rozhlasový ateliér

Redakce rádia DISS pod vedením Františka, Kačky, Josefa, Vokrouhla a Medy vysílala každé ráno, aby mohli všichni táborníci vstát do nového dne pravou nohou. Ze společného snažení vzešlo celkem 23 různých příspěvků. Děti si samozřejmy vyzkoušely i práci rozhlasového moderátora a zprávaře.

Spustit audio